Monday 1 July 2013

Banghuris Homestay

Setibanya kami (semua peserta) berada di dalam dewan, selepas sesi pendaftaran, kami semua dialukan dengan sesi taklimat mengenai program bengkel ini. Setelah selesai taklimat, pihak homestay, dimana, terdiri dari penduduk-penduduk kampung sekeliling, pun membawa diri melangkah masuk untuk sesi suai kenal.

Setiap peserta akan dibahagikan kepada 4 orang untuk 1 rumah, dan mereka akan menginap di rumah Emak atau Ayah angkat mereka.

Saya pula berpeluang untuk duduk satu rumah bersama rakan yang baru saya kenali, iaitu Azril Bin Hafiz, serta rakannya, Akmal Bin Walit.

Acara mengambil masa selama satu jam, dan akhirnya, semua peserta berjaya bersurai menghala ke rumah mereka masing-masing.




Inilah rumah yang saya diami selama 3 hari 2 malam. Rumah ini milik Tuan Haji Amin, yang tinggal bersama isteri dan anak-anaknya. Seorang yang amat ramah dan baik hati. Mengikut katanya, rumah ini selalu didatangi pelancong-pelancong asing, sejauh Jepun dan Jordan, yang datang ke Malaysia untuk mendalami dan memahami budaya masyarakat Melayu di sini.

Bagi pelancong yang datang, mereka akan dihidangi dengan pelbagai aktiviti-aktiviti menarik, seperti bercucuk tanam, bersukan, dan beriadah, serta bergotong-royong melakukan aktiviti kampung.

Ada juga yang akan dihiaskan dengan aktiviti perkahwinan, di mana, para pelancong akan berpakaian seperti Raja Sehari, dan turut diikuti dengan paluan kompang dan persembahan silat.

Saya merasakan tempat ini bukan sahaja sesuai bagi pelancong-pelancong luar, tetapi, sesuai juga untuk pelancong-pelancong dalam negara, untuk mereka memahami serta merasai budaya kampung yang saya rasa, semakin hari, semakin hilang di telan zaman.


Inilah dia Tuan Haji Amin (dua dari kiri), Akmal Bin Walit (kiri pertama), dan Azril Bin Hafiz (dua dari kanan)

Satu pengalaman yang amat berharga, dan tidak akan dapat saya lupakan.

No comments:

Post a Comment