Monday 8 July 2013

Lawatan ke Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Selangor

Lawatan ini bertarikh 2 July 2013, bersamaan hari Selasa. Dua hari selepas berkursus di perkampungan Banghuris, Sepang. Hati saya masih bersemangat dengan aktiviti pertenakan.

Jiwa yang dianggap kosong ini, membuatkan hati saya tergerak untuk membuat kunjungan ke Jabatan Veterinar yang berdekatan.


Tetapi sebelum melangkah ke sana, saya telah pun membuat panggilan. Ini bagi memudahkan lagi untuk berurusan dengan pegawai yang berkaitan. Alhamdulliah, saya telah dipertemukan dengan En. Haji Amran.


Terletak di tingkat 1, Bahagian Pembangunan Industri, kehadiran saya telah pun dinantikan oleh beliau.



Seperti yang dijanjikan, senarai nama penternak kambing di seluruh Negeri Selangor telah disediakan oleh En. Haji Amran. Beberapa tips berguna diberikan sebagai panduan. Tips yang dikira amat bernilai bagi orang yang baru hendak memulakan langkah ke alam penternakan seperti saya ini.

Diantara tips yang diberikan adalah, cuba mendapatkan tunjuk ajar dari penternak-penternak yang sedia ada. Belajar daripada mereka. Kerana setiap langkah dan pengalaman mereka, sedikit sebanyak dapat membantu untuk kita meneruskan usaha sebagai penternak dan usahawan ternakan.

Perbincangan kami berakhir setelah satu jam berlalu. Masa yang dirasa agak singkat, bila perbualan yang dibincangkan semuanya mengandungi isi dan tidak sia-sia.

Kini, hati saya berasa yakin sedikit, setelah mendapat petunjuk ajar dari pegawai veterinar sendiri.

No comments:

Post a Comment