Monday 1 July 2013

Perjalan seorang penternak era moden

Salam semua ...!

Ini adalah pertama kali saya memasuki alam "blog". Setelah melihat ramai orang diluar sana menulis blog masing-masing, lebih-lebih lagi para-para penternak. Saya rasa saya juga perlu mengikuti jejak langkah mereka.

Banyak yang dapat dipelajari dengan hanya melayari page / blog. Ramai di kalangan penternak, yang sudah lama, mahupun yg baru, menulis akan kisah dan pengalaman mereka. Macam-macam yang dapat kita ketahui, jadi, memang tidak rugi. Masa yang dihabiskan dalam melayari blog mereka, memang sesuatu yang boleh dianggap tidak sia-sia.

Saya merupakan seorang yang baru berkecimpung dalam dunia penternakan ini. Setelah menghadiri pelbagai seminar dan kursus, barulah hati saya terbuka untuk memasuk alam ini. Memang ia sesuatu yg boleh dikatakan menarik, bagi mereka yang meminatinya, kerana kita dapat berinteraksi dengan haiwan ternakan. Kita dapat mempelajari dari mula peringkatnya, seperti sejak ia dari peringkat beranak, sehingga ia dewasa. Di sini, kita dapat melihat pelbagai aspek mengelilingi proses itu, bukan sahaja pemeliharaan, tetapi, penjagaannya di sepanjang proses itu, seperti pemakanan, pengurusan, penjualan, dan sebagainya.

Dalam blog saya ini, saya akan cuba bercerita sebaik mungkin akan kehidupan baru saya sebagai seorang penternak. Memang saya menjangka, yang ia bukanlah tempoh yang singkat, tetapi, jika kita benar-benar ingin berjaya di dalamnya, maka kita harus sentiasa sabar, dan tabah mengharungi setiap keadaan yang datang.

Baik, tanpa membuang masa, saya akan teruskan blog saya dengan segera.

Insyallah, semuanya akan berjalan dengan lancar.

Selamat membaca !!

No comments:

Post a Comment