Monday 8 July 2013

Lawatan ke kandang Jalan Kapar Klang Selangor

Keesokan harinya, saya terus memulakan langkah untuk membuat lawatan ke kandang ternakan berhampiran. Kandang yang saya lawati ini, adalah milik kepada En. Zainuddin and En. Haji Jawahir. En. Zainuddin ini merupakan rakan kepada En. Haji Amar, pegawai veterinar yang dijumpa tempoh hari.

Terletak di Jalan Kapar, Klang, Selangor, kandang ini sudah pun bertapak lebih dari 4 tahun, En. Zainuddin sendiri mengaku, banyak panca-robanya dalam dunia ternakan. Semuanya memelukan keazaman, kecekalan, dan kesabaran yang tinggi jika ingin terus bertahan dalam arena ini.



Antara nasihat yang diberikan oleh adik beliau, En. Haji Jawahir adalah, pemakanan merupakan asas yang paling penting dalam penternakan. Makanan seharusnya cukup, bagi membantu tumbesaran dan keseimbangan ternakan itu sendiri. Disertakan dengan suppliment yang cukup, ternakan akan membesar dengan sihat, dan bakal memenuhi ruang pembesaran dan berat yang sesuai bagi mencapai tahap penjualan.

Sehubungan dengan itu, kandang juga perlulah selalu bersih, dan berada dalam keadaan terjaga. Ini bagi memberi keselesaan kepada ternakan itu, secara tidak langsung, menghindarkan ia dari ancaman dan serangan pelbagai penyakit. Oleh itu, kandang hendaklah selalu dicuci.

Perancangan yang terancang juga perlu, bagi penternakan jangka masa panjang. Ini bagi mengimbangkan perniaggan itu sendiri, agar tidak terlebih budget, baik dari segi masa, tenaga, pekerja, dan kos.



Memiliki lebih dari 100 ekor kambing, yang rata-ratanya terdiri dari kambing jenis Barbados dan Saanen, penjagaan yang rapi amat dititik-beratkan bagi membantu pelancaran proses pembesaran. Kambing Barbados adalah jenis kambing pedaging, manakala kambing Saanen adalah jenis kambing tenusu.


Melihat kepada keceriaan suasana dan jumlah yang dimiliki di kandang ini, membuatkan hati saya untuk terus bertahan, dan berusaha lebih gigih, agar suatu hari nanti, saya juga bakal memiliki kandang seperti ini.

No comments:

Post a Comment